colección olorVISUAL

Inici | Exposicions

Lentament una olor al fons de la teva mirada

Lentament una olor al fons de la teva mirada és una exposició que s’entén com un encreuament de mirades i sentits. El primer encreuament és el de la meva mirada amb les obres de colección olorVISUAL i, doncs, amb la mirada mateixa del seu fundador Ernesto Ventós. Una mirada que no operava sola: l’olfacte del col·leccionista era el que valorava la seva predilecció per les obres. D’aquesta trobada de mirades sorgeix la selecció d’obres que es presenta aquí, davant les vostres mirades, com un altre encreuament. Una exposició que mira de donar un possible sentit a una vasta col·lecció, bastida i basada exclusivament en els sentits –físics i conceptuals– i sentiments del seu fundador.

La mostra està pensada en quatre grans àmbits, tots partint de la visió i de la relació entre la mirada i el seu objecte. Es proposa el que és visual perquè el públic arribi a veure les obres amb altres sentits, sobretot el de l’olfacte. Els àmbits de l’exposició estan definits pels conceptes següents: visió negada i borrosa, visió del paisatge, visió de rostres i visió abstracta. Llegint els textos que acompanyen cada obra de la col·lecció percebem que hi ha molt de memòria, de temps, de records olfactius i d’imatges evocadores; de boscos, de pluja i terra molla; d’haver de recordar a ensumar i de passats, alguns més remots que d’altres.

Però més enllà del que ens proposen els artistes per veure, què és el que veus? Més enllà de les seves memòries olfactives, què ensumes? Espero que en visitar l’exposició, finalment aparegui lentament una olor al fons de la teva mirada.

Pedro Torres

Exposicions anteriors

Travelling d’olors

Digital i olor semblen dues paraules antagòniques però en aquesta petita mostra la seva combinació agafa ple sentit. “Travelling d’olors” aplega un conjunt de vídeos pertanyents a colección olorVISUAL, de la Fundación Ernesto Ventós, que foren triats per formar-ne part perquè van despertar la memòria olfactiva d’Ernesto Ventós.

Olorant Art

Ernesto Ventós ens ha deixat un extens llegat, amb la fundació que porta el seu nom Fundación Ernesto Ventós, la qual no només està enfocada en l’art, sinó que vol realçar i donar importància al sentit de l’olfacte, des de la vessant més social.

La Fundación Ernesto Ventós té la missió social d’apropar el món olfactiu a les persones, perquè la seva vivència i reconeixement agafin el valor que va adquirir pel perfumista Ventós.

la identitat perduda. la cara, col·lecció olorVISUAL

La proposta curatorial La identitat perduda. El rostre en col·lecció olorVISUAL -un recorregut de més de quaranta obres d’autors nacionals i internacionals que pertanyen a diferents disciplines, cronologies i estils artístics – s’estructura al voltant dels conceptes de memòria, ocultació i dissolució; un itinerari que és desplega en un gran mirall i que ens retorna els múltiples rostres de l’home contemporani. Com bé ens alerta el mateix Houellebecq “Vam intentar reemplaçar eficaçment la idea de Déu, però no hem trobat res que ens satisfaci. Insisteixo: no és un defecte és una incompetència “.

la necessitat de l’infinit. Monocroms en col·lecció olorVISUAL

Acabo de veure uns dibuixos a el carbó de José Miguel Pereñíguez, densos, profunds, vellutats. La presència dels negres que l’artista amb aquesta mestria col·loca sobre el cartró, deixa de ser dibuix, és una mica més proper a una pintura monocroma. Pel que fa a això, em venen al cap, clàssics com Yves Klein i les seves obres daurades i blaves, Lucio Fontana, amb els seus blancs ferits, els negres de Malèvitx, les instal·lacions de McCollum o les obres d’Agnes Martin, Saura, Morandi, Ellsworth Kelly. Totes en essència amb un sol color dominant, superfície sobre la qual succeeixen tensions, embadaliment, complexitats, problemes, assossec …