Àrea educativa

Inicio | Tallers escolars | Tallers familiars | Tallers exposicions

TALLERS ESCOLARS

Els tallers dirigits a l’alumnat d’escoles i instituts es basen en un enfocament molt vivencial i creatiu, en què l’experiència olfactiva i artística té el màxim protagonisme.

Des de la Fundación Ernesto Ventós volem anar ampliant el ventall de propostes formatives dirigides al sector educatiu, tant escolar com de formació permanent, per a abastar des de les edats més primerenques fins a l’edat adulta, seguint sempre l’objectiu principal de la nostra fundació: «Aprendre a olorar de través de l’art».

Una col·lecció de nassos

Aquest taller pretén desenvolupar un dels principals objectius de la Fundació Ernesto Ventós, consistent a establir una relació clara entre l’art contemporani i l’olfacte.

Es presenten obres pròpies de colección olorVISUAL i de NASEVO, relacionant-les amb certes essències o aromes. Segons el cicle d’educació primària del qual es tracti es treballa amb un nombre diferent d’obres i es posa l’accent en uns trets determinats.

Metodologia

Es presenten a l’alumnat diferents obres de NASEVO i de la col·lecció olorVISUAL, a través de làmines i reproduccions d’escultures manipulables. Ens preguntem sobre el contingut de cada obra, el seu autor/a i sobre quina olor assignaríem a cadascuna.

Investiguem sobre les essències que aportem al taller (tantes com obres) a fi de relacionar cada essència amb una obra. Olorem cada obra.

Coneixem quina essència havia assignat l’artista NASEVO a cadascuna d’elles, que no té per què ser coincident amb la nostra: es tracta d’una vinculació personal, relacionada amb la memòria olfactiva de cadascú.

Finalment, els participants realitzen una obra amb pintures perfumades que es podran emportar a casa seva.

¿On han anat les olors?

Aquest taller té per objectiu treballar la identificació olfactiva mitjançant l’associació d’imatges amb determinades olors vinculades a experiències prèvies de l’alumnat, de manera que les puguin reconèixer. Es basa en identificar i relacionar imatges amb olors.

Metodologia

Expliquem breument com funciona el sentit de l’olfacte i com es relaciona amb la memòria.

Presentem essències que poden relacionar-se amb vivències personals dels alumnes. No cal que totes elles connectin amb la seva experiència.

Pintem amb pintures perfumades una petita obra d’art per a emportar-nos-la a casa.

PREU: 12 € a l’escola / 8 € a la Colonia Güell

Què et recorda aquesta olor?

Aquest taller té per objectiu treballar la memòria olfactiva a través de diferents essències que poden relacionar-se amb vivències personals dels alumnes (olor d’herba, de mar, de cafè, d’animal…). Es tracta d’olorar i esbrinar a través del record si aquella essència es relaciona amb alguna vivència.

Metodologia

Expliquem breument com funciona el sentit de l’olfacte.

Presentem unes imatges i al costat, un flascó amb una essència; totes o part d’aquestes fragàncies estan associades de manera incorrecta amb la imatge. Les imatges, molt variades, es basen en l’experiència dels menors: animals, naturalesa, espais, objectes, aliments…. Analitzem cada imatge i diem si coneixem la seva olor.

Ens posem un antifaç, olorem l’essència assignada a cada imatge i valorem si li correspon.

Es fa una posta en comú amb tot el grup i corregim les olors errònies.

Educació Secundària i Batxillerat

Sherlock Flors

Aquest taller treballa, a partir de les flors i les seves olors, diferents continguts sobre la història, la geografia i la societat d’una forma transversal. A partir d’una activitat de recerca amb diferents pistes es descobrirà quina flor li ha tocat a cada grup d’investigació. Finalment es realitzarà una creació artística olfactiva sobre l’experiència.

Metodologia

Es divideix la classe en grups de 3-4 nens/es. Es repartiran tantes capses de recerca com grups.

Es presenta el repte de la investigació: cada grup ha de trobar la seva flor/planta gràcies als materials que se’ls aporta a la seva capsa, on hi haurà materials diversos (textos, mapes, fotografies, papirs amb textos antics, essències…). A l’aula hi haurà exposada una foto de cada flor/planta ben gran perquè les puguin anar observant per acabar identificant quina és la seva.

A partir dels materials caldrà que l’alumnat esbrini quina és la seva flor/planta. Tindran una fitxa en paper on podran anar anotant cada informació (veure més avall): NOM, ORIGEN, HISTÒRIA, COM ÉS, USOS/PROPIETATS, OLOR. El nom serà el darrer que hauran d’escriure. Hauran de poder esbrinar a partir dels materials el seu origen, alguna cosa referent a la seva història, com és físicament, quins usos se li ha donat o se li donen actualment i quines sensacions els transmeten la seva olor a partir del pot d’essència.

Un cop escollida la flor de cada grup ho donaran per escrit a el/la tallerista que ho llegirà en veu alta. Es resoldrà l’enigma verificant si s’ha encertat o no. Cada grup podrà revisar les notes i els materials un cop verificat.

Els resultats es posaran en comú amb la resta del grup-classe explicant què han descobert cada grup sobre aquella flor/planta.

Finalment proposarem que es faci alguna creació amb pintures sobre el que s’ha après. El tema tant pot ser la flor o planta, com alguna moment històric que els hagi cridat l’atenció, algun dels seus protagonistes…

Una col·lecció de nassos

Aquest taller pretén desenvolupar un dels principals objectius de la Fundación Ernesto Ventós, que es centra en establir una relació entre l’art contemporani i l’olfacte. Es basa en la presentació d’obres pròpies de colección olorVISUAL de la Fundació i establir la seva relació amb les essències per a mostrar com l’art pot esdevenir el vehicle conductor pel desenvolupament de l’olfacte.

Depenent del nivell es treballaran més elements artístics o menys. També els artistes són diferents per a Secundària i per a Batxillerat.

Metodologia

Es presenta una de les obres seleccionades de cada autor/a. Mirem la imatge i llegim el text que l’acompanya en veu alta. Ens plantegem per a cada obra: quin tema tracta, de quins materials està feta, quina tècnica i modalitat s’utilitza (només per a Batxillerat), els colors i la composició (per a Batxillerat).

Pensem amb tot el grup quina emoció o sentiment ens transmet (alegria, tristesa, ràbia, fàstic, por, sorpresa…).

Pensem si les emocions es relacionen amb els colors, la forma…

Després pensem quina olor podria fer aquella obra. Cada persona li assigna una olor d’alguna cosa coneguda.

S’exposa qui és el/la artista i quin objectiu perseguia amb la seva creació. Descobrim el títol, l’any i la tècnica. El comparem amb les nostres hipòtesis.

Mostrem quina olor li va assignar Ernesto Ventós a cadascuna.