La Fundació

Inici | Fundació Ernesto Ventós

Presentació
La Fundación Ernesto Ventós és un projecte familiar, ple d’il·lusió i sentit de la responsabilitat, sorgit de la necessitat de compartir amb la societat, a través de l’art i del món olfactori, part del que ella ens ha donat.

Formalment creem la Fundació el 2019, encara que la nostra activitat s’havia iniciat anys abans, en primer lloc amb colección olorVISUAL, el 1996, i amb NASEVO, el 2003.

Generar una col·lecció d’art i no compartir-la no té sentit per a nosaltres. Des dels seus inicis la seva creació ha tingut una clara voluntat: ensenyar a olorar de través de l’art contemporani.

Missió
La Fundación Ernesto Ventós té la missió, d’acord amb el compromís social del col·leccionista, d’ensenyar a olorar de través de l’art i de difondre les nostres dues col·leccions.

Visió
La Fundación Ernesto Ventós pretén ser un referent com a col·lecció privada i singular, així com motor de generació de coneixement en dos vessants: educació artística i educació olfactiva.

Valors
No és vocació de colección olorVISUAL ni de NASEVO de quedar tancades en un magatzem: des de fa anys, surten al carrer i es troben amb el seu públic, una de les seves raons de ser. A partir de colección olorVISUAL es dona a conèixer l’art contemporani i amb NASEVO, l’art es relaciona amb un tema tan seductor i desconegut com és l’olfacte.

Mitjançant els nostres programes educatius oferim formació a nens i nenes, a adults i a col·lectius de persones amb diversitat funcional, que es caracteritzen per la seva sensibilitat, una cosa fràgil com una essència però que deixa una empremta en aquells que s’hi acosten.

La finalitat és també contribuir a incrementar la sensibilitat artística de la societat i entendre el món artístic d’una forma diferent: a través de l’olfacte.

Però no volem només educar sensorialment i difondre les nostres col·leccions d’art contemporani, sinó fer costat als seus veritables protagonistes: els artistes. Sense ells les obres i, per consegüent, les col·leccions, no existirien. Així, gràcies a una labor de mecenatge, ells produiran obres que passaran a engrossir els fons de la col·lecció.

– Suscitar interès cap al sentit de l’olfacte i mostrar la seva importància
– Estimular l’ús del sentit de l’olfacte i despertar la memòria olfactiva
– Maridar art i olor
– Promoure l’interès per l’art contemporani
– Explicar les diferents disciplines amb les quals s’expressa l’art actual
– Donar a conèixer les col·leccions i promocionar els artistes les obres dels quals les constitueixen

En resum: «ensenyar a olorar a través de l’art»

Nota olfativa: Humedad
agua, papel mojado, moho
Texto del autor de la obra:
De pequeña tenía un vestido verde i yo siempre lo llamaba el vestido de la lechuga, y nunca el vestido verde. No me he acordado hasta hace poco, en ver estas fotos.
El jardín de las fotos es el mismo jardín de la mi infancia, con la hiedra, los pilares y las macetas con lilas, cerrado. En inverno siempre me olvidaba que había un jardín y lo veía sólo enmarcado por las ventanas, y era en verano que me asaltaban toda esta variedad de verdes y los bichos.
Seguramente que alguna vez he vagueado entre la hiedra acabada de regar con mi vestido de lechuga (y no me he acordado hasta ahora). Que pena que nadie hiciese fotos.
Me lo imagino en medio de un gran calor de agosto, como cuando hice estas.
En medio de un calor que hace olor.
Título: CAMUFLAJE
Autor de la obra: AGRELA, ANGELES
Año de la obra: 2000
Modalidad: Fotografia
Nota olfativa: Champan/Aromas
licorosa, fiesta, espuma

Texto del autor de la obra:

El perfume es el confeti del olfato.

Joan Brossa

Título: LA COPA DEL NAS
Autor de la obra: BROSSA, JOAN
Año de la obra: 1995
Modalidad: Escultura

Nota olfativa: Floral
Descripción de la nota:
geranio, rosa, lilas, clavel, violeta, madreselva, jacinto

Texto del autor de la obra:

Disparo de flor (Título aleatorio)

Hay olores que ni la imaginación nos autoriza a poder gozar…¿Qué es un disparo de flor? ¿El sueño de una semilla? ¿Huele un deseo? Hay artistas que intentan decir aquello que todavía no saben…

Antoni LLena

Título: DISPARO DE FLOR
Autor de la obra: LLENA, ANTONI
Año de la obra: 1992
Modalidad: Escultura

Nota olfativa: Agreste-herbácea
Descripción de la nota:
lavanda, espliego, romero,  laurel, salvia, tomillo, orégano, apio, comino

Texto del autor de la obra:

Olor, presencia del rostro.
Rostro, bañado de ojos.
Ojos abiertos, que lloran.
Lloran lágrimas complejas de olor.
Olor a sal.
Sal del Mediterráneo.
Mediterráneo ya, vivido.
Vivido dejà vu (ya visto)
Visto los ojos
Que evocan vívidos recuerdos

Título: QUIEN SUPONEN QUE SOY
Autor de la obra: CALVO, CARMEN
Año de la obra: 2013
Modalidad: Collage​

AHUMADA
Composición de la Nota olfativa:
Humo, ahumados, alquitrán de madera, abedul, labdanum, styrax.

Título: NASESPINES 2
Año de la obra: 2004/2005
Modalidad: escultura
Dimensiones (cm): 60 x 32 x 23 cm.
Material: Cartón-espinas

Composición
Composición de la Nota olfativa:
Flores, frutas, cítricos, verde, maderas, vainilla, almizcle

Título:  LUZNAS
Año de la obra: 2015
Modalidad: escultura
Dimensiones (cm): 140 x 160 cm.
Material: Neón

ECOLÓGICA
Composición de la Nota olfativa:
Verde naturaleza, floral, lino, cloros, lejías.

Título:
TORRESGARCIANAS 2
Año de la obra: 2004
Modalidad: escultura
Dimensiones (cm): 54 x 80 cm.
Material: Madera-poliuretano

MARINA

Algas marinas, pescado.

Título: SARDINAS
Año de la obra: 2016
Modalidad: fotografia
Dimensiones (cm): 100 x 75 cm.
Material: Fotografia-sobre base de metal